Door coronamaatregelen zijn veel ontmoetingen met professionals online, in plaats van op een fysieke locatie. Nieuwkomers met beperkte digitale vaardigheden hebben dan slecht toegang tot de dienstverlening waar ze behoefte aan hebben.
Bekendheid en vertrouwdheid met het gebruik van digitale middelen kan helpen om sociale contacten op te doen en te onderhouden. Bovendien zijn digitale vaardigheden steeds belangrijker voor toegang tot rechten en diensten.
Door coronamaatregelen zijn veel ontmoetingen met professionals online, in plaats van op een fysieke locatie. Nieuwkomers met beperkte digitale vaardigheden hebben dan slecht toegang tot de dienstverlening waar ze behoefte aan hebben.
De redenen die worden genoemd zijn digitaal niet vaardig zijn, niet de juiste digitale middelen in bezit hebben en geen toegang tot internet.
Het gevolg hiervan is onder andere dat sleutelpersonen, vrijwel altijd vrijwillig, de talige communicatiemiddelen moesten overbrengen aan deze mensen. In de vorm van WhatsApp-voice messages bijvoorbeeld, of persoonlijk huisbezoek. De sleutelpersonen gaven aan dat binnen de huidige informatie infrastructuur deze persoonlijke aanpak het enige alternatief was om deze mensen over Covid te informeren.
Mogelijk verdwijnen zij zo uit beeld. Terwijl er vaak juist behoefte is aan contact met professionals, om verheldering te krijgen over mogelijkheden in Nederland waarmee ze kunnen werken aan hun toekomstperspectief.