Thuisonderwijsmaatjes

Over dit project

OpenEmbassy zet zich in om nieuwkomers vlot, zinnig en gelijkwaardig hun weg te laten vinden in Nederland. Die missie is tijdens de corona crisis alleen maar urgenter geworden. Niet omdat nieuwkomers per definitie kwetsbare mensen zijn, maar omdat ze de Nederlandse samenleving en de Nederlandse taal nog onvoldoende kennen. Hierdoor, hebben ze nog geen financiële, sociale of professionele buffers gebouwd.

OpenEmbassy is nauw verbonden met een grote offline en online community van nieuwkomers. We zijn dagelijks in contact met deze gemeenschap, we weten waar de knelpunten ontstaan en hoe we hierop in kunnen spelen. Zo merkten wij al direct in maart 2020, toen de scholen dicht gingen, dat ouders vastliepen in het thuisonderwijs aan hun kinderen, met grote achterstanden (die er toch al waren) tot gevolg. Vanuit deze situatie en de roep uit de community zijn we het landelijke project Thuisonderwijsmaatjes (TOMaatjes) gestart. 

 

Momenteel zetten meer dan 500 vrijwilligers zich in om ruim 800 kinderen en jongeren te begeleiden met het schoolwerk. Dat gaat helemaal corona-proof. Via Whatsapp, Zoom, Skype of een ander digitaal medium. Het koppelen is maatwerk: we streven naar een zo goed mogelijke match waarbij we de wensen van de vrijwilliger, het gezin en het kind goed in kaart brengen.

Thuisonderwijsmaatjes koppelt ervaren Nederlanders aan nieuwkomergezinnen om kinderen en ook ouders te ondersteunen bij het schoolwerk. Het gaat niet alleen om bijles, maar ook om de nodige steun voor het kind thuis en op school te organiseren, en ouders te ondersteunen.  

Dit project richt zich in de dagelijkse praktijk op twee relaties:  

  1. De relatie tussen het kind, de vrijwilliger en de ouders met als doel het faciliteren, begeleiden en ondersteunen van hun samenwerking
  2. De relatie tussen het gezin en de school met als doel de verheldering van de communicatie, het afstemmen van het contact en expliciteren van de behoefte van het kind 

Onze band met het maatje en mijn kind is heel goed. Ze sturen zelfs brieven naar elkaar met de gedachte dat mijn kind het Nederlands kan oefenen.

Yodit, moeder

Daarbij:

  • Het matchen is puur maatwerk. Wij geloven niet in één aanpak, maar stemmen dat wat nodig is af met de vrijwilliger, het gezin en het kind.  
  • We opereren landelijk doordat de meeste begeleiding online is. 
  • We organiseren geregeld webinars waarin maatjes en ouders toegerust worden met informatie over het Nederlands schoolsysteem, handvatten krijgen over de communicatie met de school, opvoeding, ontwikkeling en de begeleiding van de kind en meer.

 

Wekelijks heb ik een half uurtje samen met Beyza lezen geoefend. Dat het zoveel oplevert! Haar vader liet na een paar maanden weten dat ze met lezen nu bij de besten van haar klas hoort.

Marina, vrijwilliger

Onderzoek 

Uit de interacties met gezinnen en de vrijwilligers halen we belangrijke inzichten en kennis. Onze actieonderzoekers spreken maandelijks met kinderen, ouders, vrijwilligers en het projectteam om te leren over de hobbels die zij ondervinden in het huidig onderwijssysteem. Met deze kennis adviseren we scholen en overheden om hun beleid rond jonge nieuwkomers te verbeteren, waardoor een betere onderwijssysteem kan worden ontwikkeld voor alle groepen leerlingen die risicos lopen op achterstanden. 

Onze mensen

Maja Coric

Projectcoördinatie

thuisonderwijsmaatjes@openembassy.nl
Tamer Alalloush

Oprichter

thuisonderwijsmaatjes@openembassy.nl
Fithawit Tesfahiwet

Matcher

fithawit@openembassy.nl
Isaac Solomon

Matcher

isaac@openembassy.nl
Ola Abdulatif

Matcher

ola@openembassy.nl

Contact? Mail naar Maja Coric, projectcoördinator