A-team Onderwijs

Het belang van sociale verbondenheid in coronatijd: tips voor klantmanagers

Maatregelen rondom COVID-19 treffen nieuwkomers extra hard. Dit geldt ook voor de huidige gedeeltelijke lockdown in Nederland. Met ons A-team Corona hebben we in de voorgaande periodes geleerd over de impact van zulke maatregelen op het leven van nieuwkomers. Graag delen we de inzichten en de tips uit dat project.

 

Sociale verbondenheid

Sociale verbondenheid met de lokale gemeenschap is essentieel voor ‘wederzijdse’ interactie en sociale cohesie met andere gemeenschappen. Dit kan voor onderling begrip zorgen, maar ook van invloed zijn op educatieve en economische kansen. Het is daarmee een belangrijke indicator voor integratie. Sociale verbondenheid is bij uitstek een vraagstuk van de samenleving, waar de gemeente een rol in kan spelen. Uiteindelijk moet het gebeuren in de wijken en tussen burgers zelf.

 

Inzichten rondom corona
Sociale isolatie en eenzaamheid worden versterkt door de maatregelen tegen het coronavirus. Veel sociale activiteiten gaan daardoor niet door. Nieuwkomers ervaren dit als een groot gemis en voelen zich hierdoor regelmatig eenzaam.
Een belangrijk en terugkerend inzicht is de behoefte van nieuwkomers om onderdeel te zijn van een groter geheel. Zowel de eigen community vanuit het land van herkomst als de lokale gemeenschap. Er is behoefte aan niet-functionele sociale contacten waarin gelijkwaardigheid centraal staat. Nieuwkomers geven aan niet altijd op de hoogte te zijn van informele sociale activiteiten. Ook is er weinig zicht op online sociale activiteiten in tijden van corona.

 

Tips voor klantmanagers

  • Het is van belang om als klantmanager te achterhalen wat voor soort netwerk iemand wil opbouwen en door middel van welke activiteiten.
  • Breng vervolgens de nieuwkomer in contact met de wijknetwerker of sociaal werker in de wijk. Deze professionals zijn goed op de hoogte van activiteiten in de wijk en kunnen samen met de nieuwkomer kijken wat past bij zijn/haar/hun wensen.
  • Vraag als klantmanager wat de persoon nodig heeft om mee te doen aan de activiteit. Het kan hierbij gaan om reiskostenvergoeding of een stukje ondersteuning bij de voorbereiding. We zien namelijk dat soms kleine aspecten ervoor kunnen zorgen dat iemand niet naar een activiteit gaat of niet op een afspraak verschijnt.
  • Breng met je collega’s in kaart welke informele organisaties laagdrempelige activiteiten organiseren (ook) voor nieuwkomers. Zie dit als een ‘work in progress’, waarbij jij en je collega’s de lijst steeds verder uitbreiden. Dit zorgt ervoor dat je team snel de juiste informatie kan vinden. Communiceer deze informatie op een concrete manier aan de nieuwkomer. Benoem: Hoe kom je in contact met de organisatie, wat houdt de activiteit precies in en waar vind je de activiteit?
  • Op de WelcomeApp is een overzicht van online en offline activiteiten voor nieuwkomers. Een voorbeeld is het wekelijkse online taalcafé ‘Vertel es’ georganiseerd door Els Streefkerk. ‘Vertel es’ is een creatief, online taalcafé waar mensen met plezier Nederlands kunnen spreken en oefenen, zonder boek. (B1-B2). Leuke tip om met mensen uit je caseload te delen. Ze kunnen de WelcomeApp downloaden en daar staat ook de link om je in te schrijven voor dit taalcafé.
  • Op de WelcomeApp kunnen nieuwe inwoners vragen stellen, ook voor hulp bij het vinden van een voetbalclub, een taalmaatje of leuke activiteiten de stad. Er is een onderscheid tussen community vragen, waarbij locals vragen beantwoorden. En ‘ask an expert’ waar door OpenEmbassy getrainde mensen vragen beantwoorden.

Sociale verbondenheid is het gevoel hebben ergens toe te behoren. Als wij aan mensen die nieuw zijn vragen: wat heb je nodig om je echt thuis te voelen? Dan is het antwoord: werk en verbondenheid. Hoe stimuleer je als gemeente sociale verbondenheid?

Binnenkort wordt het resultaat van onze A-team Corona onderzoek gepubliceerd. Wil je op de hoogte blijven? Stuur een bericht naar suzanne@openembassy.nl




Ben je nieuw in Nederland?

Heb je een vraag over je nieuwe leven in Nederland? Stel hem aan ons!