Kennis door, voor en over nieuwkomers

Kennis door, voor en over nieuwkomers

10 tips voor een effectieve wervingsstrategie

Eindelijk! Je project is goedgekeurd. Je hoeft alleen nog nieuwkomers te werven en dan kun je écht starten. Helaas duurt deze fase bij veel organisaties langer dan verwacht. Daarom organiseren we regelmatig de workshop Effectieve Wervingsstrategie. Uit die workshop delen we graag onze tien beste tips om effectief te werven.

  • Ga eens in gesprek met mensen uit de doelgroep. Wie zijn deze mensen? Welke kennis en ervaringen hebben zij? Waar liggen hun behoeften? Geef op basis van deze gesprekken de inhoud van je programma vorm of pas een bestaand project hierop aan.
  • Bedenk een post die qua vorm aansluit bij jouw doelgroep. Is dit bijvoorbeeld een tekst, animatie of filmpje? Het taalniveau van de doelgroep is hierbij vaak een afweging.
  • Maak een post die qua inhoud aansluit bij de behoeften van de doelgroep. Communiceer duidelijk over de waarde van deelname. Ontvangen kandidaten na afloop een certificaat of diploma? Wat is de waarde hiervan?
  • Geef het project ‘een gezicht’. Je kunt hiervoor ambassadeurs
  • Laat je post altijd checken door iemand uit de doelgroep of met kennis van de doelgroep.
  • Start met het gebruik van je eigen sociale media, de sociale media van je netwerk, LinkedIn, Indeed en gerichte websites voor de doelgroep. Als je in stap 1 goed hebt doorgevraagd, weet je welke sociale media jouw doelgroep gebruikt. Maak hier gebruik van!
  • Zet sleutelpersonen in, want zij hebben een netwerk en een toegang tot de doelgroep. Bedenk ook altijd wat zij eraan hebben om actief voor jouw organisatie te werven. Misschien toegang tot het netwerk van jouw organisatie? Een vergoeding?
  • Verspreid flyers op plaatsen zoals buurthuizen, cultuurcentra en supermarkten. Je hoeft nog niet direct actief te flyeren, voordat je weet wat je opbrengst is van de vorige stappen.
  • Work for it! Ga actief je netwerk gebruiken, stuur gericht berichten aan mensen en start met actief flyeren.
  • Zorg dat de aanmelding eenvoudig Bijvoorbeeld alleen naam, stad en telefoonnummer. Neem snel contact op met de kandidaten en maak direct een afspraak voor een intake. Het is vaak prettig als iemand belt die dezelfde taal spreekt.

De workshop Effectieve Wervingsstrategie organiseren wij als onderdeel van Het Fundament: Nieuwkomers & Werk. Dit platform ondersteunt maatschappelijke initiatieven gericht op de bouw, zorg, ondernemerschap en horeca, en bouwt kennis op over wat wel en niet werkt voor de gang van nieuwkomers naar de arbeidsmarkt.

Deel dit bericht

LinkedIn
Facebook
X
WhatsApp
Email

Thema's

DIY Toolkit M&E

Begin je eigen monitoring & evaluatie met de Indicators of Integration.

Gerelateerde berichten

Op 25 maart, organiseerde OpenEmbassy een brugactiviteit voor nieuwkomers die hebben deelgenomen aan het MAP-traject. MAP staat voor ‘Module Arbeidsmarkt en Participatie’ en is een…
Onderzoek van Regioplan laat zien dat integrale ondersteuning, met begeleiding op verschillende leefgebieden, essentieel is voor het succes van mensen met een kwetsbare positie op…

In de focusgroep ‘Getting grip on your career’ haalden we ervaringen op van mensen die onder het reguliere asiel- en inburgeringsbeleid vallen. Het doel van…

Met een brede coalitie van maatschappelijke organisaties deden we een oproep aan de regering en Tweede kamer: zorg voor vroege participatie van nieuwkomers. Deze oproep…