Onderzoek naar het perspectief van nieuwkomers die inburgeren op de inburgering
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
2023-2027
Regioplan, BMC
Jaarlijkse rapportages
Samen met Regioplan en BMC doen we onderzoek naar het perspectief van mensen die inburgeren in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. OpenEmbassy is verantwoordelijk voor het kwalitatieve gedeelte, dat meer kleuring geeft aan de resultaten van surveys die Regioplan onder inburgeraars uitzet.
In totaal zullen er vier rapportages verschijnen met de bevindingen uit de surveys en het kwalitatieve gedeelte. Om het perspectief op te halen van mensen die inburgeren zetten we expertpools en diepte-interviews in. In sommige gevallen wordt dit ook aangevuld met actie-onderzoek en design probes (in samenwerking met Afdeling Buitengewone Zaken).
De eerste rapportage is opgeleverd in 2023, in 2024 en 2025 komt een vervolg uit. De laatste rapportage zal worden opgeleverd in 2027, zodat de inzichten uit dit onderzoek gebruikt kunnen worden voor de wetsevaluatie van de Wi2021. Dit is de eerste keer dat er zo direct onderzoek wordt gedaan naar het perspectief van mensen die inburgeren.
Het leren van de taal is het centrale element voor de inburgeraars die wij hebben gesproken. Eerst de taal en dan werken of studeren. Dit lijkt haaks te staan op de gedachte van dualiteit in het nieuwe stelsel. Door de focus op taal, zijn er ook veel zorgen over de kwaliteit van taalonderwijs. Men ervaart dat klassen regelmatig uitvallen, er te grote groepen zijn en de verschillen te groot zijn. Enerzijds is er een behoefte om een autonome keuze te kunnen maken in welk taaltraject iemand volgt, anderzijds wordt de extra ondersteuning van de gemeente juist gewaardeerd.
In de inburgering komt er veel op mensen af, ervoor hebben mensen juist lang stilgezeten in de opvang. Vanuit het perspectief van mensen zelf is het niet uit te leggen dat er in de opvang niet of nauwelijks gestart kan worden met werk, studie of het leren van de taal en het bij verhuizing opeens allemaal tegelijk komt. Er is behoefte aan perspectief in de opvang.
De gemeente heeft de regie over de inburgering onder de Wi2021. We zien een verschuiving naar de klantmanager als de belangrijkste bron van informatie. Het is van belang dat informatievoorziening ook aansluit bij de behoefte van mensen. Bijvoorbeeld of er de mogelijkheid is om na B1 niveau door te kunnen leren wanneer iemand snel leert en een hoge taalambitie heeft. De ervaring met klantmanagers verschilt per persoon. Een belangrijke voorwaarde voor een positieve ervaring lijkt de ruimte voor inburgeraars om hun eigen zegje te kunnen doen en eventuele zorgen te uiten. Dit begint in de periode van de brede intake.
Bulletin d'information
Restez au courant des nouvelles et des connaissances par, pour et sur les nouveaux arrivants.
Contact
OpenEmbassy
Marineterrein Amsterdam
Kattenburgerstraat 5
Building 003-D
1018 JA Amsterdam
Général
© Open Embassy
Bulletin d'information
Restez au courant des nouvelles et des connaissances par, pour et sur les nouveaux arrivants.
Contact
OpenEmbassy
Marineterrein Amsterdam
Kattenburgerstraat 5
Building 003-D
1018 JA Amsterdam
Général