Connaissances par, pour et sur les nouveaux arrivants

Connaissances par, pour et sur les nouveaux arrivants

Zoeken
Fermer cette boîte de recherche.

Le point de vue des nouveaux arrivants sur l'intégration

Intégration des nouveaux arrivants dans la perspective d'une réserve d'experts

Projet

Onderzoek naar het perspectief van nieuwkomers die inburgeren op de inburgering

Client

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

La durée

2023-2027

Partenaires

Regioplan, BMC

Produit

Jaarlijkse rapportages

Description du projet

Samen met Regioplan en BMC doen we onderzoek naar het perspectief van mensen die inburgeren in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. OpenEmbassy is verantwoordelijk voor het kwalitatieve gedeelte, dat meer kleuring geeft aan de resultaten van surveys die Regioplan onder inburgeraars uitzet.

In totaal vier onderzoeksrapportages

In totaal zullen er vier rapportages verschijnen met de bevindingen uit de surveys en het kwalitatieve gedeelte. Om het perspectief op te halen van mensen die inburgeren zetten we expertpools en diepte-interviews in. In sommige gevallen wordt dit ook aangevuld met actie-onderzoek en design probes (in samenwerking met Afdeling Buitengewone Zaken).

De eerste rapportage is opgeleverd in 2023, in 2024 en 2025 komt een vervolg uit. De laatste rapportage zal worden opgeleverd in 2027, zodat de inzichten uit dit onderzoek gebruikt kunnen worden voor de wetsevaluatie van de Wi2021. Dit is de eerste keer dat er zo direct onderzoek wordt gedaan naar het perspectief van mensen die inburgeren.

“Wat mij het meest helpt, is het ontmoeten van andere mensen, Nederlanders of niet, omdat dit mij de kans geeft om dagelijks te oefenen en mijn taalvaardigheden te verbeteren."

Résultats et perspectives

Het leren van de taal is het centrale element voor de inburgeraars die wij hebben gesproken. Eerst de taal en dan werken of studeren. Dit lijkt haaks te staan op de gedachte van dualiteit in het nieuwe stelsel. Door de focus op taal, zijn er ook veel zorgen over de kwaliteit van taalonderwijs. Men ervaart dat klassen regelmatig uitvallen, er te grote groepen zijn en de verschillen te groot zijn. Enerzijds is er een behoefte om een autonome keuze te kunnen maken in welk taaltraject iemand volgt, anderzijds wordt de extra ondersteuning van de gemeente juist gewaardeerd.

Behoefte perspectief in de opvang

In de inburgering komt er veel op mensen af, ervoor hebben mensen juist lang stilgezeten in de opvang. Vanuit het perspectief van mensen zelf is het niet uit te leggen dat er in de opvang niet of nauwelijks gestart kan worden met werk, studie of het leren van de taal en het bij verhuizing opeens allemaal tegelijk komt. Er is behoefte aan perspectief in de opvang.

Rol van de klantmanager

De gemeente heeft de regie over de inburgering onder de Wi2021. We zien een verschuiving naar de klantmanager als de belangrijkste bron van informatie. Het is van belang dat informatievoorziening ook aansluit bij de behoefte van mensen. Bijvoorbeeld of er de mogelijkheid is om na B1 niveau door te kunnen leren wanneer iemand snel leert en een hoge taalambitie heeft. De ervaring met klantmanagers verschilt per persoon. Een belangrijke voorwaarde voor een positieve ervaring lijkt de ruimte voor inburgeraars om hun eigen zegje te kunnen doen en eventuele zorgen te uiten. Dit begint in de periode van de brede intake.

Articles pertinents

L'intégration vue par les nouveaux arrivants

OpenEmbassy Premier rapport de recherche sur la loi sur l'intégration civique de 2021 du point de vue des nouveaux arrivants qui s'intègrent aux Pays-Bas.

Comment les nouveaux arrivants perçoivent-ils la loi sur l'intégration ?

Het is essentieel om de ervaringen van nieuwkomers leidend te laten zijn voor het beleid dat we ontwikkelen. Daarom staat...

L'intégration vue par les nouveaux arrivants

OpenEmbassy Premier rapport de recherche sur la loi sur l'intégration civique de 2021 du point de vue des nouveaux arrivants qui s'intègrent aux Pays-Bas.

Comment les nouveaux arrivants perçoivent-ils la loi sur l'intégration ?

Het is essentieel om de ervaringen van nieuwkomers leidend te laten zijn voor het beleid dat we ontwikkelen. Daarom staat...

Projets connexes

Suivi et évaluation Urecht

Suivi et évaluation Utrecht

Un suivi et une évaluation qualitatifs pour rendre les politiques municipales plus adaptées aux personnes obligées de s'intégrer.

Nouveaux arrivants en tant que gestionnaires de clientèle

OpenEmbassy En collaboration avec BMC, nous avons mis au point un cours de formation qui permet aux nouveaux venus de commencer à travailler en tant que coach en intégration ou gestionnaire de clientèle.
Photo d'archives MAP Boost

Évaluation de la participation et de l'impulsion linguistique Amsterdam (AMIF)

Étude d'évaluation du programme complémentaire d'intégration civique de NewBees, VluchtelingenWerk et BOOST dans la municipalité d'Amsterdam
Photo d'archives MAP Boost

Suivi et évaluation Almere

Rédaction d'un cadre pour le suivi de la loi sur l'intégration 2021 par la municipalité d'Almere.

Suivi et évaluation Enschede

Groupe d'experts sur les premières expériences d'intégration des nouveaux arrivants et impulsion pour un cadre de suivi pour la municipalité d'Enschede
Photo d'archives MAP Boost - Renata Chede

Pilote d'évaluation AZC Almere

Étude d'évaluation du projet pilote de l'ACO, de la municipalité d'Almere et de Randstad visant à guider les résidents de l'azc vers le travail.

Ce projet a été supervisé par :

chef de projet

Renée Frissen

Fondateur et directeur

Ils ont également collaboré à ce projet

Imren Yigit Ari

Formateur

Fatih Aktas

Chercheur

Naya Aljoudi

Formateur, chercheur en action

Tamer Allaloush

Chef d'équipe de formation, bâtisseur de communauté

Soraya Shawki

Agent de liaison Royaume-Uni et chercheur

Pepijn Tielens

Consultant et chercheur

Mahad Hussein

Chercheur en action

Jolien de Vries

Chercheur en action

Anna Bilenka

Bâtisseur de communauté et chercheur en action
Zoeken
Fermer cette boîte de recherche.