Kennis door, voor en over nieuwkomers

Kennis door, voor en over nieuwkomers

Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Expertpool communicatie inburgeringsketen

Project

Expertpool communicatie inburgeringsketen

Opdrachtgever

Vereniging Nederlandse Gemeenten

Looptijd

2020

Product

expertpool

Projectbeschrijving

De centrale partijen in de inburgeringsketen (VNG, SZW, DUO, COA, Divosa) bereiden zich voor op de nieuwe Inburgeringswet die op 1 januari 2022 ingaat. Een brede groep professionals is bezig met plannen voor de nieuwe situatie. Deze partijen vinden het belangrijk om ook mensen met een vluchtachtergrond te betrekken bij het maken van de plannen.

Verbeteren communicatie met inburgeraars

Namens haar partners heeft de VNG ons gevraagd om:

  • Een expert pool van nieuwkomers en oudkomers op te richten
  • Drie bijeenkomsten te organiseren waarin deze expert pool meedenkt over de manier waarop de ketenpartners bij de invoering van de nieuwe wet Inburgering met inburgeraars moeten communiceren.

Projectopzet

We ontwikkelden de expert pool methodiek op basis van onze ervaring met community building, social design en het organiseren van participatie. Expert pools zijn levendige, diverse, getrainde groepen van nieuw- en oudkomers uit één regio, die door het delen van hun ervaringen en adviezen uit de praktijk en het ontwerpen van oplossingen, overheden en andere organisaties ondersteunen bij het ontwikkelen en evalueren van integratiebeleid en uitvoering. We noemen de leden experts omdat ze dat zijn: experts op het gebied van inburgering vanuit het perspectief van de gebruiker.

Resultaten & inzichten

Voor deze specifieke opdracht moesten de experts uit het hele land komen in plaats van alleen uit één regio. Het is ons gelukt om in drie weken tijd een groep samen te stellen van 20 deelnemers uit 17 verschillende gemeenten, waarvan sommigen kort (2 jaar) en anderen lang (meer dan 20 jaar) in Nederland wonen. Tijdens drie bijeenkomsten hebben ze meegedacht, gediscussieerd en oplossingen voor de ketenpartners ontworpen om de communicatie met inburgeraars te verbeteren en te optimaliseren.

Aanbevelingen communicatie overheid

De experts dachten na over hun eigen positieve en negatieve belevenissen met communicatie vanuit en met de overheid. Ook praatten zij hierover met mensen uit hun netwerk en deelden ze alle ervaringen met de groep. Aan de hand hiervan werden er conclusies opgesteld en aanbevelingen gedaan. Bovendien stelden we een lijst met inzichten op en vertaalden die naar kansen voor de ketenpartners. Zoals bijvoorbeeld:

  • Inzicht: algemene slechte bereikbaarheid van overheidsdiensten is voor nieuwkomers extra lastig.
  • Kans: investeer in een dedicated helpdesk, die zowel online, via chat als telefonisch bereikbaar is.

Relevante artikelen

Inburgeren door de ogen van nieuwkomers

Eerste onderzoeksrapport van OpenEmbassy naar de Wet inburgering 2021 vanuit het perspectief van nieuwkomers die inburgeren in Nederland.

Pad inburgering vol hobbels – Artikel Binnenlands Bestuur

Mensen die in Nederland inburgeren moeten ‘snel en volwaardig meedoen aan de samenleving, liefst via betaald werk’: de inburgeringswet.  De...

Inburgeren door de ogen van nieuwkomers

Eerste onderzoeksrapport van OpenEmbassy naar de Wet inburgering 2021 vanuit het perspectief van nieuwkomers die inburgeren in Nederland.

Pad inburgering vol hobbels – Artikel Binnenlands Bestuur

Mensen die in Nederland inburgeren moeten ‘snel en volwaardig meedoen aan de samenleving, liefst via betaald werk’: de inburgeringswet.  De...

Gerelateerde projecten

Exxpertpool Almere

Expertpool Almere

De gemeente Almere wil een goed plan van aanpak voor de 1350 Oekraïense ontheemden die zij opvangen.

Leeromgeving klantbegeleiders

Voor klantbegeleiders en uitvoerders van de inburgering in de gemeente Amsterdam ontwikkelen we een leeromgeving.

Expertpool doorstroomlocaties

Samen met nieuwkomers stelden we randvoorwaarden op voor het ontwikkelen van goede doorstroomlocaties in de Provincie Utrecht.

Nieuwkomers als klantmanagers

Samen met BMC ontwikkelde OpenEmbassy een opleiding waarmee nieuwkomers aan de slag kunnen als inburgeringscoach of klantmanager.
Stockfoto MAP Boost

Expertpool Nijmegen

Expertpool over de eerste ervaringen van inburgeraars in de Gemeente Nijmegen

Dit project is begeleid door:

projectleider

Tamer Allaloush

Teamleider training, community builder

Zij hebben ook meegewerkt aan dit project

Patrick van der Heijden

Trainer, onderzoeker
Zoeken
Sluit dit zoekvak.