Taal
Een taal spreken en begrijpen is essentieel om contact te leggen met andere mensen en instanties. Om jezelf te kunnen redden, te werken en burgerplichten uit te voeren.
Inzichten
De taal leren gaat sneller als je het in de praktijk kunt oefenen en gebruiken.
Het leren van de taal gaat sneller en wordt als meer betekenisvol ervaren, als het duidelijk gerelateerd is aan andere indicatoren zoals werk, de school van de kinderen en sociale connecties. Daarom is een combinatie nodig van toegang tot formeel taalonderwijs en toegang tot taalcontact: mogelijkheden om de taal in de praktijk te gebruiken en te oefenen.
Het leren van een taal is een middel tot een doel.
Het leren van een taal is een middel tot een doel. Het (verblijfs)perspectief van mensen draagt sterk bij aan de behoeftes die mensen hebben om een taal te leren. Binnen het project met mensen uit Oekraïne zagen we bijvoorbeeld dat mensen die in het Engels stappen kunnen zetten op werk, graag eerst Engels willen leren. De wens om Nederlands te leren gaat samen met zekerheid over een langer perspectief, kinderen die naar school gaan of het verkrijgen van een instapbaan.
De crux van een taal leren is het comfort om deze te durven spreken.
De crux van een taal leren is ook het comfort om de taal te durven spreken. Taalniveau maakt dan misschien niet eens zo veel uit. Het draait dan vooral juist om taalcontact, waar je de taal kunt oefenen en gebruiken in de praktijk.
Een taalbarrière verhindert de toegang tot instanties.
De crux van een taal leren is ook het comfort om de taal te durven spreken. Taalniveau maakt dan misschien niet eens zo veel uit. Het draait dan vooral juist om taalcontact, waar je de taal kunt oefenen en gebruiken in de praktijk.
Ontwerpvragen
Hoe bevorderen we taalcontact tussen nieuwkomers en nederlandstaligen?
Hoe maak je passend beleid voor taal als middel tot een doel?
Hoe kan je beleid vormen vanuit het gegeven dat het leren van een taal (vaak Nederlands of Engels) een middel tot een doel is?
Hoe kunnen we het leren van de taal zoveel mogelijk ten dienste stellen van meedoen?
Hoe maken we instanties toegankelijk voor anderstaligen?
Zorg bijvoorbeeld voor inclusieve gemeentelijke loketten, waar nieuwkomers aan kunnen kloppen voor informatie, ongeacht het Nederlandse taalniveau.
Zorg ervoor dat professionals op de hoogte zijn van de mogelijkheden om tolken/sleutelpersonen in te zetten om de taalbarrière te overbruggen.