Kennis door, voor en over nieuwkomers

Kennis door, voor en over nieuwkomers

Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Digitale vaardigheden

Bekendheid en vertrouwdheid met het gebruik van digitale middelen helpt om sociale contacten op te doen en te onderhouden. Bovendien zijn digitale vaardigheden steeds belangrijker voor toegang tot rechten en diensten.

Inzichten

Het navigeren van het digitale landschap in Nederland kan ook lastig zijn voor nieuwkomers die in eigen taal goed digitaal vaardig zijn. Zo blijkt onder andere binnen het EU-arbeidsmigrantenproject dat het gebruik van DIGID als lastig wordt ervaren. De verbindingen tussen de verschillende overheidswebsites (onder andere DIGID, mijn Overheid, Belastingsdiens) in combinatie met slecht automatisch vertaalde of niet vertaalbare content op de website maakt het lastig om dingen te regelen.

>> Actieonderzoek EU-arbeidsmigranten

Redenen hiervoor zijn digitaal niet vaardig zijn, niet de juiste digitale middelen hebben en geen toegang tot internet.

Nieuwkomers die digitaal niet vaardig en/of analfabeet zijn worden extra moeilijk bereikt met informatie.

Ontwerpvragen

Hoe kan het huidige aanbod aan digitaleondersteuningsdiensten ook afgestemd worden op de behoeftes van nieuwkomers? Voor wie digitale vaardgheden an sich niet altijd een knelpunt vormen, maar het soms juist een samenhang van verschillende factoren is die toegang tot digitale diensten beperkt.

Hoe kunnen bestaande digitale ondersteuningspunten (zoals aangeboden in bijvoorbeeld bibliotheken) op zo’n manier ingericht worden dat ze ook toegankelijk zijn voor nieuwkomers?

Zoeken
Sluit dit zoekvak.