Kennis door, voor en over nieuwkomers

Kennis door, voor en over nieuwkomers

Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Leertraject inburgeringswet klantmanagers

Stockfoto MAP Boost

Opdrachtgever

Divosa, diverse gemeenten

Looptijd

2020-2022

Partners

Verwey Jonker, Vogelperspectief, ITTA, Pharos

Product

Leertraject klantmanagers

Projectbeschrijving

Voor gemeenten verandert er veel door nieuwe Wet Inburgering. De uitvoerders zijn cruciaal voor het slagen van de doelstellingen van de wet. Daarom ontwikkelden we een leertraject voor klantmanagers, in opdracht van Divosa.

Sleutelrol inburgering voor gemeente

De nieuwe Wet Inburgering die op 1 juli 2021 ingaat, brengt veel verandering in de manier waarop nieuwkomers in Nederland hun plek vinden. Een sleutelrol is weggelegd voor de gemeente: die krijgt de regie over de inburgering. Dus er verandert ook veel voor de uitvoerders van het beleid, vaak klantmanager of klantregisseur genoemd.

Ontwikkelen leertraject klantmanagers

Divosa, belast met het begeleiden van de invoering van de nieuwe wet, heeft OpenEmbassy gevraagd om een online leertraject te ontwikkelen om klantmanagers toe te rusten op hun nieuwe rol. In samenwerking met onder meer het Verwey Jonker Instituut en Vogelperspectief is een vijfdaagse training ontwikkeld. Deze is in het najaar van 2020 getest; met één gemeente, en met een groep klantmanagers op basis van open inschrijving, in samenwerking met ITTA en Pharos.

 

 

Resultaten & inzichten

Het leertraject inburgeringswet klantmanagers behandelt diverse onderwerpen. Aan bod komen onder meer de wet zelf, de relatie met de inburgeraar, wat ‘in regie zijn’ betekent en het PIP, het plan dat vanaf 1 juli 2021 met alle nieuwkomers wordt gemaakt.

Peer-to-peer leren en persoonlijk plan

Tussen de leersessies door gaan de deelnemers in gesprek met hun beleidscollega’s en werken ze aan hun eigen Persoonlijke Plan. Er is veel aandacht voor peer-to-peer leren, en het geheel is ontwikkeld vanuit een veranderkundige visie. Hierdoor worden niet alleen de deelnemers, maar ook de organisatie aan het leren gezet. Divosa biedt het leertraject aan.

Gerelateerde projecten

Impuls leren in de uitvoering

Ontwikkelen van een training voor de gemeente Utrecht aan de seniors die de uitvoerders van de Wet Inburgering 2021 ondersteunen.

Leeromgeving klantbegeleiders

Voor klantbegeleiders en uitvoerders van de inburgering in de gemeente Amsterdam ontwikkelen we een leeromgeving.

Communities of practice Inburgering

In opdracht van Divosa ondersteunen we als procesbegeleider 3 communities of practice in de inburgering.

Nieuwkomers als klantmanagers

Samen met BMC ontwikkelde OpenEmbassy een opleiding waarmee nieuwkomers aan de slag kunnen als inburgeringscoach of klantmanager.

Dit project is begeleid door:

projectleider

Patrick van der Heijden

Trainer, onderzoeker
Zoeken
Sluit dit zoekvak.