Kennis door, voor en over nieuwkomers

Kennis door, voor en over nieuwkomers

Search
Close this search box.

Bruggen bouwen

Hoe het netwerk nieuwkomers in Nederland ondersteunt

Tijdens de bijeenkomsten in de Kolo gemeenschap werd meerdere malen gevraagd om een radicale verandering in het werkveld of de moeilijkheid om werk te vinden vanwege taalbarrières, gebrek aan netwerk, het begrijpen van de juiste aanpak of de beschikbaarheid van geschikte banen in Nederland. Werk speelt een cruciale rol in het psychologische en emotionele welzijn van nieuwkomers.

Door: Anna Bilenka 

In antwoord op deze verzoeken is een webinar gemaakt over de bijzonderheden van de arbeidsmarkt in Nederland. Op dit moment, zonder enige promotie, heeft het organisch 1000 views gekregen.

Het verhaal van V.

Zo was er V., die tien jaar als otorinolaryngoloog in Oekraïne had gewerkt. Ze kwam met haar kind in Nederland terecht, zonder enige kennis van de Nederlandse of Engelse taal, en het leek erop dat ze geen kans maakte om snel werk te vinden in haar beroep.

Hoewel V. actief beide talen bestudeerde en inburgeringsevenementen bezocht, leverde het niet het gewenste resultaat op. Na verloop van tijd werd duidelijk dat het gebrek aan werk voor V. een sterk negatief moreel effect had. Ik bood haar voorzichtig hulp aan tijdens een persoonlijk gesprek, nadat ik vooraf advies had ingewonnen bij onze vaste vrijwilliger Petra – een LinkedIn en professionele identiteitscoach.

Netwerk als middel om het leven van nieuwkomers te verbeteren

Na een privéconsultatie over het aanpassen van haar LinkedIn profiel specifiek voor V. en de verbetering ervan, volgens Petra’s aanbevelingen, besluit ze haar netwerk te gebruiken en schrijft ze een korte tekst, die ze vooraf met V. heeft afgestemd. Hier kun je het lezen. 

En er gebeurt iets ongelooflijks. Binnen slechts een dag ontvangt de publicatie meer dan 500 reacties, 90 commentaren en bijna 200 shares. Volgens Petra overtrof het resultaat alle verwachtingen.
Hoe gebruik je het netwerk ten voordele van nieuwkomers?
We probeerden het kader te begrijpen dat iedereen kan gebruiken om zijn netwerk te benutten en nieuwkomers te helpen. Dit zijn de belangrijkste conclusies die we hebben getrokken:

  • De timing van de publicatie was goed gekozen: Donderdag, lunchtijd, wanneer mensen moe zijn van het ochtendwerk maar nog niet klaar voor de lunch. Bovendien was het voor de paasvakantie, wanneer mensen meer geneigd zijn om goede daden te verrichten.
  • De kwaliteit van de publicatie: Petra, een voormalig journaliste, heeft de publicatie goed gestructureerd, duidelijk en begrijpelijk gemaakt.
  • De publicatie was erg persoonlijk en emotioneel. Toen ik het van tevoren las, kreeg ik rillingen en tranen. De menselijke touch en emotionele betrokkenheid zijn haken waar lezers op reageren.
  • De call to action (CTA) was heel duidelijk: help een vrouwelijke arts. Vaak is in soortgelijke berichten niet duidelijk wat voor werk de nieuwkomer zoekt en hoe de lezer kan helpen, waardoor er geen reactie komt. Of er zijn berichten waarin een lokale persoon contact opneemt met de nieuwkomer, maar de focus in dergelijke publicaties verschuift weg van de nieuwkomer, waardoor de lezer een onduidelijke boodschap krijgt.
  • De boodschap van de publicatie is erg positief: een nieuwkomer met een kind die probeert te integreren en nuttig te zijn in de nieuwe samenleving. De lezer voelt onbewust het verlangen om te helpen vanwege de moed en het aantal uitdagingen waar de jonge vrouw voor staat in het nieuwe land.
  • Voorafgaand aan het maken van de post, werkten Petra en de vrouw samen aan het bijwerken van haar LinkedIn profiel, zodat het duidelijk, begrijpelijk en in overeenstemming met de eisen van de Nederlandse arbeidsmarkt was. We schreven hier meer over in Petra’s publicatie.
  • Er is informatie dat Nederland een tekort aan artsen heeft, en misschien is dat de reden waarom er zo’n sterke reactie was op de publicatie.
  • De taal van de post: Omdat Petra zich richtte op haar eigen LinkedIn netwerk, schreef ze de publicatie in het Nederlands. Het is essentieel om na te denken over wie de publicatie zal lezen en wat we van deze mensen willen. Het moet direct begrijpelijk zijn en de lezer mag er geen last van ondervinden.

Los daarvan merkte Petra op dat hoewel V. de taal niet voldoende beheerste, ze al een uitnodiging voor het eerste gesprek had ontvangen en dat acht andere aanbiedingen veelbelovend waren. Dit is een ongelooflijk resultaat dat bereikt werd door een bijgewerkt LinkedIn profiel en een effectief netwerk.

Onverwachte netwerkreactie biedt psycho-emotionele steun aan nieuwkomers

In dit verhaal speelde de Oekraïense gemeenschap KOLO een belangrijke rol. Het was daar dat V. gelijkgestemde mensen ontmoette en Petra vond. V. zegt dat het belangrijk is om met iets eenvoudigs te beginnen en geleidelijk naar het gestelde doel toe te werken. Het is de moeite waard om het belang te benadrukken van het gevoel erbij te horen in een nieuw land en de steun die de gemeenschap biedt in moeilijke tijden.

Dit is hoe de V. zelf commentaar gaf op dit verhaal:

“Lange tijd voelde ik me down, maar plots werd ik enorm opgebeurd toen ik zoveel steun kreeg van volslagen vreemden. Ik ben nog maar net begonnen met LinkedIn, ik ken nog niet alle algoritmes, maar ik krijg constant aanbiedingen en steun! Iemand bood aan om me medisch Nederlands te leren, iemand nodigde me uit voor koffie, iemand schreef: “Ik kan je niets aanbieden, maar ik zal je contact delen met iemand die kan helpen. Ik heb het gevoel dat iedereen meeleeft met de Oekraïners op dit moment. Bovendien hebben ze in Europa veel waardering voor dit beroep, mensen begrijpen dat het een goed beroep is, maar door de oorlog is het voor een jong meisje een uitdaging om te integreren en heeft ze hulp nodig. Nederlanders zijn geweldige mensen; ze willen ons steunen en advies geven.”

“Lange tijd voelde ik me down, maar plots werd ik enorm opgebeurd toen ik zoveel steun kreeg van volslagen vreemden."

Het onderschatte en essentiële netwerk

Zoals deze ervaring aantoont, is helpen eenvoudig. Wanneer mensen vragen: “Hoe kan ik specifiek helpen?”, is één mogelijkheid om je eigen netwerk in te schakelen om de nieuwkomer te steunen en hem of haar voor te stellen aan jouw professionele kring. Een netwerk is een geweldige bron die snel ongelooflijke resultaten kan opleveren.

Advies voor andere nieuwkomers: “Wees niet bang. We zijn gewend onszelf niet te respecteren, te denken wie heeft ons nodig, wat kunnen we bieden. Waardeer jezelf. Het maakt niet uit wat je in je eigen land hebt gedaan, je kunt ook waardevol zijn in dit land.”

Deel dit bericht

LinkedIn
Facebook
X
WhatsApp
Email

Categorieën

Weggever

Hier komt ruimte voor tekst voor de weggever. Maak het aantrekkelijk dat ze hier iets aan willen vragen!

Gerelateerde berichten

𝙎𝙖𝙫𝙚 𝙩𝙝𝙚 𝙙𝙖𝙩𝙚 – 𝗢𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲 𝗞𝗲𝗻𝗻𝗶𝘀𝘀𝗲𝘀𝘀𝗶𝗲 𝗩𝗮𝗻 𝗗𝗶𝗿𝗲𝗰𝘁 𝗠𝗲𝗲𝗱𝗼𝗲𝗻 𝗻𝗮𝗮𝗿 𝗩𝗼𝗹𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗶𝗴 𝗠𝗲𝗲𝗱𝗼𝗲𝗻. Veel gemeenten vangen Oekraïense mensen op, lokaal vaak een complexe opgave. Er is…

Samen met NewBees trokken wij een jaar lang op met mensen die de oorlog in Oekraïne zijn ontvlucht. Ons doel: hen direct ondersteunen bij de…

Direct Meedoen loont voor iedereen – zo concludeert SEO Amsterdam Economics in de maatschappelijke kosten-batenanalyse voor ruimere werkmogelijkheden voor asielzoekers. “𝘞𝘢𝘯𝘯𝘦𝘦𝘳 𝘩𝘦𝘵 𝘤𝘰𝘩𝘰𝘳𝘵 𝘢𝘴𝘪𝘦𝘭𝘻𝘰𝘦𝘬𝘦𝘳𝘴 𝘥𝘢𝘵…

Vrij Nederland interviewde collega’s Renée Frissen en Tamer Allaloush over de expertpool in Almere. Hierdoor beslissen Oekraïeners in de gemeente mee over beleid dat om…
Search
Close this search box.

Gratis weggever!

Laat je naam en e-mailadres achter en ontvang de gratis weggever.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*