Connaissances par, pour et sur les nouveaux arrivants

Connaissances par, pour et sur les nouveaux arrivants

Contact tussen school & nieuwkomers-ouders

Casus: ouderbetrokkenheid

Moeder heeft twee dochters. Haar jongste dochter gaat naar de basisschool. Moeder was zelf basisschool lerares in Iran en heeft het idee dat het schooladvies van haar jongste dochter onjuist is.

In een tweede gesprek met school vraagt moeder de leraar om haar het huiswerk op te sturen. Samen met haar oudere dochter ondersteunt ze nu haar jongste dochter met schoolwerk. Zo heeft ze zicht op de taken en vooruitgang van haar dochter. Ze is blij met de actieve rol die ze nu kan innemen.

In tegenstelling tot moeder, is school niet tevreden met de betrokkenheid van moeder. De leraar stelt dat er bij dit gezin ‘onvoldoende ouderbetrokkenheid’ is.

Verschillende ideeën ondersteuning 

School en moeder hebben verschillende ideeën over hoe ze dochter het beste kunnen ondersteunen. Ook zou de leraar graag zien dat moeder:

  • Direct instemt met het schooladvies.
  • De school benadert met vragen (in plaats van verzoeken)
  • Vaak een praatje komt maken op het schoolplein.

Eenzijdige invulling ouderbetrokkenheid

Deze invulling van het begrip ‘ouderbetrokkenheid’ zien we vaker terug. Het is een eenzijdige invulling (gericht op ouders) en is gebaseerd op (vaak onuitgesproken) verwachtingen vanuit school. Dit biedt weinig ruimte voor erkenning van de behoeftes van ouders. Ruimte voor erkenning is cruciaal om meer te leren over wat ouders nodig hebben om hun kinderen te ondersteunen met schoolwerk.

De huidige informatieverstrekking van school naar ouders is nog te vaak gefocust op ouders die goed bekend zijn met de taal en het Nederlandse onderwijssysteem. Wanneer de behoeftes van ouders in zicht zijn, kunnen school en ouders de ondersteuning ook beter op elkaar afstemmen. Deze gezamenlijke aanpak ontbreekt in de hierboven geschetste situatie. Dochter wordt geconfronteerd met verschillende verwachtingen vanuit twee belangrijke gezaghebbende personen: de leraar en moeder.

Inclusiever onderwijs

Wat zou er gebeuren als we het begrip ‘ouderbetrokkenheid’ (en alle gekoppelde verwachtingen) even opzij zouden schuiven? Wat voor een gesprek zou er dan kunnen ontstaan tussen moeder en leraar?

In ons actieonderzoek naar onderwijs aan kinderen die nieuw in Nederland zijn, leren we veel over hoe scholen en onderwijssystemen inclusiever kunnen worden.

Questions ou réactions ?

Max Hirschel

Partager ce message

LinkedIn
Facebook
X
WhatsApp
Courriel

Catégories

Cadeau

L'espace réservé au texte de l'offre est prévu ici. Faites en sorte qu'il soit attrayant de demander quelque chose ici !

Postes connexes

Pour son mémoire de maîtrise en sociologie, Josja Sanderink a étudié les mauvais résultats des élèves de l'enseignement primaire supérieur issus de l'immigration non occidentale dans la région de Randstad. La sous-performance peut ...

Nous constatons souvent que la connaissance du système éducatif néerlandais est plus limitée dans les familles des nouveaux arrivants que chez leurs camarades de classe néerlandais. Ensemble...

Pour son mémoire de maîtrise en sociologie, Marrit de Boer a mené des recherches sur la manière dont les enseignants gèrent la diversité culturelle lorsqu'ils travaillent avec des parents nouveaux arrivants.....

Pour son mémoire de maîtrise en sociologie, Sarah Rhee a étudié la contribution du projet TOMaatjes à l'amélioration de l'aide apportée aux enfants issus de milieux de nouveaux arrivants.....

Cadeau gratuit !

Laissez votre nom et votre adresse e-mail et recevez le cadeau gratuit.

"Les champs obligatoires sont indiqués par un astérisque (*)

Nom*