المعرفة من قبل الوافدين الجدد ومن أجلهم وعنهم

المعرفة من قبل الوافدين الجدد ومن أجلهم وعنهم

Contact tussen school & nieuwkomers-ouders

Casus: ouderbetrokkenheid

Moeder heeft twee dochters. Haar jongste dochter gaat naar de basisschool. Moeder was zelf basisschool lerares in Iran en heeft het idee dat het schooladvies van haar jongste dochter onjuist is.

In een tweede gesprek met school vraagt moeder de leraar om haar het huiswerk op te sturen. Samen met haar oudere dochter ondersteunt ze nu haar jongste dochter met schoolwerk. Zo heeft ze zicht op de taken en vooruitgang van haar dochter. Ze is blij met de actieve rol die ze nu kan innemen.

In tegenstelling tot moeder, is school niet tevreden met de betrokkenheid van moeder. De leraar stelt dat er bij dit gezin ‘onvoldoende ouderbetrokkenheid’ is.

Verschillende ideeën ondersteuning 

School en moeder hebben verschillende ideeën over hoe ze dochter het beste kunnen ondersteunen. Ook zou de leraar graag zien dat moeder:

  • Direct instemt met het schooladvies.
  • De school benadert met vragen (in plaats van verzoeken)
  • Vaak een praatje komt maken op het schoolplein.

Eenzijdige invulling ouderbetrokkenheid

Deze invulling van het begrip ‘ouderbetrokkenheid’ zien we vaker terug. Het is een eenzijdige invulling (gericht op ouders) en is gebaseerd op (vaak onuitgesproken) verwachtingen vanuit school. Dit biedt weinig ruimte voor erkenning van de behoeftes van ouders. Ruimte voor erkenning is cruciaal om meer te leren over wat ouders nodig hebben om hun kinderen te ondersteunen met schoolwerk.

De huidige informatieverstrekking van school naar ouders is nog te vaak gefocust op ouders die goed bekend zijn met de taal en het Nederlandse onderwijssysteem. Wanneer de behoeftes van ouders in zicht zijn, kunnen school en ouders de ondersteuning ook beter op elkaar afstemmen. Deze gezamenlijke aanpak ontbreekt in de hierboven geschetste situatie. Dochter wordt geconfronteerd met verschillende verwachtingen vanuit twee belangrijke gezaghebbende personen: de leraar en moeder.

Inclusiever onderwijs

Wat zou er gebeuren als we het begrip ‘ouderbetrokkenheid’ (en alle gekoppelde verwachtingen) even opzij zouden schuiven? Wat voor een gesprek zou er dan kunnen ontstaan tussen moeder en leraar?

In ons actieonderzoek naar onderwijs aan kinderen die nieuw in Nederland zijn, leren we veel over hoe scholen en onderwijssystemen inclusiever kunnen worden.

أسئلة أو ردود أفعال؟

ماكس هيرشل

شارك هذه الرسالة

لينكد إن
فيسبوك
X
واتساب
البريد الإلكتروني

الفئات

الهبة

ستكون هنا مساحة للنص الخاص بالهبة. اجعلها جذابة بحيث يرغبون في طلب شيء ما هنا!

منشورات ذات صلة

في أطروحتها للماجستير في علم الاجتماع، بحثت يوشيا ساندرينك في ضعف التحصيل لدى طلاب المرحلة الابتدائية العليا من أصول مهاجرة غير غربية من منطقة راندستاد. يمكن أن يأتي ضعف التحصيل ...

من الأمور التي نلاحظها في كثير من الأحيان أن المعرفة بنظام التعليم الهولندي محدودة في العائلات الوافدة الجديدة أكثر من زملائهم الهولنديين. فمعاً...

في أطروحة الماجستير في علم الاجتماع، أجرت ماريت دي بوير بحثًا حول كيفية تعامل المعلمين مع التنوع الثقافي في العمل مع الآباء والأمهات الوافدين الجدد....

في أطروحة الماجستير في علم الاجتماع، بحثت سارة ري في مساهمة مشروع "تومياتجيس" في تحسين الدعم المقدم لأطفال الوافدين الجدد....

هبة مجانية!

اترك اسمك وعنوان بريدك الإلكتروني واحصل على الهبة المجانية.

يشير الحرف "*" إلى الحقول المطلوبة

الاسم*