Het Zorgcafé in Venlo helpt nieuwkomers navigeren door het zorgsysteem én levert maatschappelijke waarde op. Elke geïnvesteerde euro levert meer op dan hij kost (SROI >1). Bezoekers voelen zich gehoord en verwachten dat hun gezondheid verbetert.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op de site van VitaValley
Waarom een Zorgcafé voor nieuwkomers?
Nieuwkomers kampen vaak jarenlang met onopgeloste gezondheidsproblemen. In de opvang worden deze problemen niet altijd opgelost, soms zelfs verergerd. Eenmaal woonachtig in een gemeente is er niet altijd toegang tot een huisarts. En als die er wel is, staan culturele en taalbarrières goede zorg in de weg. Gezondheidsproblemen die aanhouden belemmeren nieuwkomers om te landen in Nederland: de taal leren, werk vinden, een leven opbouwen. Daarom startte de gemeente Venlo in het kader van inburgering het Zorgcafé.
Wat doet het Zorgcafé Venlo?
Het Zorgcafé is een initiatief van Dokters van de Wereld. In een niet-medische setting helpen vrijwilligers nieuwkomers op weg naar passende zorg. Deze vrijwilligers kennen de Nederlandse zorg goed en hebben zelf een medische of ggz-achtergrond. Daarnaast treden ervaringsdeskundigen op als cultuurmediator. Samen nemen ze de tijd om uitleg te geven in de eigen taal van bezoekers. Zo beantwoorden ze zorgvragen direct of verwijzen ze nieuwkomers door naar de juiste instanties. Het Zorgcafé in Venlo startte begin 2025 en is gevestigd op Prinsessesingel 30. Er is een wekelijks inloopspreekuur en een maandelijkse groepsvoorlichting.
Hoe meten we de impact?
VitaValley en OpenEmbassy brengen samen de impact van het Zorgcafé in kaart. VitaValley meet de maatschappelijke waarde met de Social Return On Investment (SROI) methodiek. OpenEmbassy haalt de ervaringen op van bezoekers en vrijwilligers met een buitenlandse zorgachtergrond. De eerste SROI-analyse is positief: de ratio ligt boven de 1. Dat betekent dat elke geïnvesteerde euro meer oplevert aan maatschappelijke waarde. In een SROI-workshop dachten verschillende partijen mee over de ambitie, de benodigde inzet en de potentiële opbrengsten. Belanghebbenden zoals vrijwilligers, de gemeente Venlo en Dokters van de Wereld investeren tijd en geld. Daar staan opbrengsten tegenover: een toename in kwaliteit van leven bij bezoekers en een afbuiging in Zvw-kosten doordat mensen sneller de juiste zorg vinden.
Wat zeggen de bezoekers?
Bezoekers van het spreekuur zijn unaniem tevreden, blijkt uit de enquête. De communicatie wordt gewaardeerd: het is makkelijk om contact te leggen en het voelt als een veilige plek. Ze krijgen antwoord op al hun vragen en voelen zich gehoord en begrepen. Juist dat laatste is belangrijk: nieuwkomers voelen zich vaak niet begrepen in het Nederlandse zorgsysteem.
”Ze waren aardig en respectvol. Ze hebben me enorm geholpen in de psychologische ondersteuning, en hoe ik me kan redden in de moeilijke situatie omdat ik aan het wachten ben op gezinshereniging. Ze gaven goede follow-up en ik had een vervolgafspraak om te checken hoe het later gaat. Dat maakte dat ik me echt gehoord voelde en gezien.”
In de enquête geven de bezoekers aan dat hun gezondheid zal verbeteren. Op welke leefgebieden verschilt per persoon. In aanvullende gesprekken met bezoekers kwam naar voren dat het verbeteren van de gezondheid heel context gebonden is, zeker bij deze doelgroep. Eén bezoeker ervoer nog minimale verandering door emotionele uitputting vanwege een lange gezinsherenigingsprocedure. Op dit soort ingrijpende gebeurtenissen heeft het Zorgcafé geen invloed en is een langere hersteltijd nodig. Een ander voelde zich direct zelfstandiger en gemotiveerder, ondanks tijdelijke opvang.
Sinds de start in februari tot eind juni:
- 31 unieke bezoekers op het inloopspreekuur
- 38 mensen bij groepsvoorlichtingen
- 75 contactmomenten met bezoekers en derden buiten het spreekuur
Hoe gaat het verder?
De eerste resultaten en inzichten zijn positief. De komende periode verdiept VitaValley de SROI-analyse met gesprekken met verschillende belanghebbenden. Zo worden nieuwe perspectieven opgehaald en wordt de analyse verder onderbouwd.
OpenEmbassy houdt een ‘expertpool’ met vrijwilligers en bezoekers. Daarin halen zij diepgaandere inzichten op over gezondheid en welzijn in de inburgering, in Venlo en de rol van het Zorgcafé.
Benieuwd naar de definitieve resultaten? Die lees je in de eindrapportage, verwacht in december.
Artikel VitaValley
Artikel op de site van VitaValley