Hoe kan je Monitoring en Evaluatie (M&E) inzetten om tijdens je project echt te leren? Deze vraag stond centraal in de webinar Samen leren met AMIF, die OpenEmbassy op 8 oktober organiseerde. Gemeenten, maatschappelijke organisaties, arbeidsmarktregio’s en uitvoeringsorganisaties kwamen samen om inzichten en ervaringen te delen. Met als doel: van elkaar leren en beter worden in het monitoren van impact – met het perspectief van nieuwkomers centraal.
Door: Victor Hemker
Perspectief van nieuwkomers
In de sessie ontdekten deelnemers hoe ze evaluatie een onderdeel kunnen maken van hun projectaanpak: als middel om te verbeteren, niet alleen om te meten. In kleine groepjes deelden ze ervaringen over hun eigen AMIF-projecten aan de hand van 14 integratie-indicatoren. Daarbij was er ruimte om te delen waar overlap zat, maar ook welke lessen of knelpunten ze tegenkwamen. Een belangrijk uitgangspunt: het perspectief van nieuwkomers als leidraad voor leren. Zo werd duidelijk hoe AMIF-projecten elkaar kunnen versterken als je kennis actief met elkaar deelt.
Zo meten we wat echt werkt
OpenEmbassy start elk M&E-traject met één cruciale vraag: wat wil je bereiken met jouw project? Die ambitie koppelen we aan ons model van 14 integratie-indicatoren, zodat we scherp krijgen waar je precies impact wil maken. Op basis daarvan zetten we een mix van meetinstrumenten in, altijd afgestemd op de context van het project. Met twee meetinstrumenten maken we de Monitoring en Evaluatie zo overzichtelijk mogelijk:
- Meertalige surveys geven inzicht in hoe deelnemers het programma ervaren. We passen deze vragenlijsten aan, zodat deze goed aansluiten bij het specifieke programma en de ambitie van deelnemers.
- Expertpools en interviews leveren verdieping op de cijfers. In groepsgesprekken en persoonlijke interviews vragen we naar de verhalen en de ervaringen van nieuwkomers, om zo dieper in te gaan op de uitkomsten van de surveys.
Kennis delen om te leren
Een van de besproken AMIF-projecten was gericht op taal- en werkondersteuning. Dit programma was ingericht op groepsgericht onderwijs, maar de deelnemers gaven aan dat ze behoefte hadden aan meer een-op-een contact en maatwerk. Dankzij evaluatie-inzichten is het project aangepast: van groepslessen naar meer individuele begeleiding, zoals jobcoaching en maatwerk. Dit soort leerervaringen zijn niet alleen waardevol voor de organisatie zelf, maar ook voor andere gemeenten die met vergelijkbare uitdagingen werken.
Samen leren met AMIF en ESF+
Monitoring en Evaluatie zijn voor ons geen eindproducten, maar startpunten om te leren. We brengen AMIF- en ESF+-partners samen in een lerend netwerk. Door dashboards te koppelen, inzichten te delen en samen aan oplossingen te werken, ontstaat er een gezamenlijke kennisbasis. Zo kunnen we obstakels signaleren en met elkaar invloed uitoefenen, lokaal en landelijk.
Deel link opname
Ken je collega’s of partners voor wie dit interessant is? Deel gerust de link. Zo bouwen we samen verder aan een lerend netwerk voor inclusieve monitoring & beleid.
Zelf aan de slag?
Wil je de sessie terugkijken of zelf aan de slag met monitoring en evaluatie in jouw AMIF- of ESF+-project? Bekijk dan de opname en download de gratis toolkit.