Knowledge by, for and about newcomers

Knowledge by, for and about newcomers

Access to education

Onder de noemer ‘TOEGANG’ delen wij ervaringen uit onze dagelijkse praktijk. Alleen met toegang tot bestaanszekerheid hebben mensen die nieuw in Nederland zijn perspectief op een toekomst.

Uw zoon moet naar speciaal onderwijs

Uw zoon heeft een laag IQ. Daarom moet hij naar speciaal onderwijs.”

De moeder – van origine een lerares in Syrië – schrikt.  Ze begrijpt het niet, want in het land van herkomst was de jongen een leerling die prima mee kon op school. Bovendien observeert ze zijn leergierigheid en ontwikkeling, en is ze hoopvol. Al is de taal nog moeilijk om te leren. De vader kijkt vertwijfeld, speciaal onderwijs klinkt goed, maar een laag IQ niet.

Slecht contact met school en docent

Het heeft sowieso lang geduurd voordat ze begrepen wat er speelde, want met school en de docent hebben ze niet heel goed contact. Dat ligt vast aan de taal, maar ergens voelt de moeder ook gewoon dat er geen klik is. Ze nemen haar expertise niet serieus. Het loopt allemaal stroef.

Toetsen in het Nederlands

Als wij de docent spreken, vertelt ze dat school verschillende toetsen heeft afgenomen, en daaruit blijkt dat de zoon een laag IQ heeft. De jongen is nu 3 jaar in Nederland. Als we vragen of in de toets ook de moedertaal is meegenomen, reageert ze verbaasd: “Natuurlijk niet, dit is een Nederlandse school”.

Misschien heeft de toets gelijk. Misschien ook niet. Maar hoe dan ook is het perspectief op dit kind dominant wat hij niet kan of weet. Dat voelt hij. Zijn talenten, verlangens of ambities worden eigenlijk nooit besproken. De toetsen laten hem vooral voelen hoe erg hij nog niet in het systeem in Nederland past.

Onderadvisering, onderschatting

We komen bijna wekelijks in aanraking met kinderen die zo worden benaderd. En vaak trekken wij de conclusie dat er sprake is van onderadvisering, onderschatting, gebrek aan het kind zien voor wat het kan. Soms is het speciaal onderwijs een goede plek voor een kind, maar vaak genoeg ook niet. Vooral omdat doorgroeien vanuit dat speciale onderwijs naar bijvoorbeeld regulier onderwijs en havo of vwo onmogelijk lijkt. Hun zelfbeeld krijgt al vroeg een grote knak.

Action Research  

Op papier hebben kinderen in Nederland toegang tot onderwijs dat bij hen past. In de praktijk zien wij een systematische neiging om kinderen uit gezinnen die moesten vluchten kleiner te maken dan ze zijn.

In ons actieonderzoek naar de kinderen waar wij TOMaatjes aan koppelen leren we elke dag veel over wat er beter kan in het onderwijs voor deze kinderen. Meer weten? Mail max@openembassy.nl

Questions or reactions?

Max Hirschel

Share this post

LinkedIn
Facebook
X
WhatsApp
Email

Categories

Giveaway

Here will be space for text for the giveaway. Make it attractive that they want to ask for something here!

Related Posts

For her Master's thesis in Sociology, Josja Sanderink conducted research on underachievement of upper elementary school students with a non-Western migration background from the Randstad. Underachievement can come about ...

One of the things we often see is that knowledge of the Dutch education system is more limited in newcomer families than in Dutch classmates. Together...

For her master's thesis in Sociology, Marrit de Boer conducted research on how teachers deal with cultural diversity in working with newcomer parents....

For her master's thesis in Sociology, Sarah Rhee researched the contribution of the TOMaatjes project on better support for children from newcomer backgrounds....

Free giveaway!

Leave your name and email address to receive the free giveaway.

"*" indicates required fields

Name*