التعليم
Onderwijs zorgt voor kansen op de arbeidsmarkt, brede sociale verbondenheid, het leren van de taal en culturele uitwisseling en participatie. Toegang tot onderwijs is dan ook een belangrijke indicator voor integratie.
الرؤى
Weinig kansen voor onderwijs en opleiding in Onderwijsroute als je 30+ bent
De Onderwijsroute is onderdeel van de verplichte inburgering. Het doel van de onderwijsroute is dat je jezelf gaat voorbereiden op een voltijd studie op mbo-niveau 2, 3 of 4, hbo of wo. Tijdens de onderwijsroute volg je een taalschakeltraject. Je leert de Nederlandse taal op taalniveau B1 of hoger en je bereidt je voor op vervolgonderwijs.
In onze onderzoeken en projecten zien we dat er voor nieuwkomers in de Onderwijsroute boven de 30, weinig kansen zijn voor onderwijs en opleiding. Zie bijvoorbeeld:
Jonge mensen die langer nodig hebben om de taal te leren passen niet in Onderwijsroute en belanden zo in Z-route.
De Onderwijsroute bereidt je voor op een voltijd studie op mbo, hbo of wo door middel van een taalschakeltraject.
Jonge mensen die zich zouden kunnen en willen voorbereiden op een studie, maar wat langer nodig hebben om de taal te leren, belanden in de Z-route. Dit bleek bijvoorbeeld uit ons onderzoek naar inburgering in Almere.
Gebrekkige kennis bij ouders over het Nederlandse schoolsysteem.
Ouders hebben weinig kennis over het Nederlandse schoolsysteem. Dit zorgt dat zij het lastig vinden om hun kinderen binnen het systeem te begeleiden en effectieve gesprekken te voeren met school om de ontwikkeling van hun kinderen te ondersteunen.
>> Thuisonderwijsmaatjes
>> Monitoring en Evaluatie Stichting Himilo
Er is een gebrek aan informatie over het Nederlandse onderwijssysteem.
Hoe het hier werkt, welke opleidingsniveaus er zijn, wat het verschil is tussen mbo, hbo en universiteit, wat de mogelijkheden voor studeren zijn als je ouder bent dan 30 jaar, wat DUO is en wat studiefinanciering is en welke organisaties er zijn om nieuwkomers te ondersteunen bij deze vragen. Het Nederlandse onderwijssysteem verschilt dan ook met het onderwijssysteem dat nieuwkomers kennen uit hun land van herkomst. Er is ook aandacht nodig voor die verschillen.
Nieuwkomers die de dupe zijn van frauderende taalscholen weten vaak niet wat hun rechten zijn en starten de afbetaling van hun schuld.
Via de ELIP-regeling kunnen in dit soort gevallen schulden kwijt worden gescholden, maar sleutelpersonen signaleren dat nieuwkomers hier zelf vaak niet van op de hoogte zijn.