Thuisonderwijsmaatjes

Over dit project

Thuisonderwijsmaatjes (TOMaatjes) koppelt ervaren Nederlanders aan nieuwkomergezinnen om kinderen en ook ouders te ondersteunen bij het schoolwerk. Als TOMaatje geef je niet alleen bijles, maar organiseer je ook de nodige steun voor het kind thuis en op school, en voor de ouders.  

Met steun van Kinderpostzegels zetten meer dan 500 vrijwilligers zich in om ruim 800 kinderen en jongeren te begeleiden met hun schoolwerk. Via Whatsapp, Zoom, Skype of een ander digitaal medium. Het koppelen is maatwerk: we streven naar een zo goed mogelijke match waarbij we de wensen van de vrijwilliger, het gezin en het kind goed in kaart brengen. 

Doelen TOMaatjes

TOMaatjes richt zich in de dagelijkse praktijk op twee relaties:  

  1. De relatie tussen het kind, de vrijwilliger en de ouders, met als doel: het faciliteren, begeleiden en ondersteunen van hun samenwerking.
  2. De relatie tussen het gezin en de school, met als doel: de verheldering van de communicatie, het afstemmen van het contact en duidelijk maken van de behoefte van het kind. 

Onze band met het maatje en mijn kind is heel goed. Ze sturen zelfs brieven naar elkaar met de gedachte dat mijn kind het Nederlands kan oefenen.

Yodit, moeder

Onze aanpak

  • Het matchen is puur maatwerk. Wij geloven niet in één aanpak, maar stemmen dat wat nodig is af met de vrijwilliger, het gezin en het kind.  
  • We werken landelijk, doordat de meeste begeleiding online is. 
  • We organiseren regelmatig webinars om maatjes en ouders informatie te geven over o.a.: het Nederlandse schoolsysteem, handvatten over de communicatie met de school, opvoeding, ontwikkeling en de begeleiding van de kind.

 

Wekelijks heb ik een half uurtje samen met Beyza lezen geoefend. Dat het zoveel oplevert! Haar vader liet na een paar maanden weten dat ze met lezen nu bij de besten van haar klas hoort.

Marina, vrijwilliger

Systeemimpact door onderzoek


Stap 1

Onderzoek

Onze actieonderzoekers spreken maandelijks met kinderen, ouders, vrijwilligers en het projectteam om te leren waar ze tegenaan lopen.

1

Stap 2

Advies

Met deze kennis over de hobbels in het onderwijssysteem, adviseren we scholen en overheden om hun beleid rond jonge nieuwkomers te verbeteren.

2

Stap 3

Systeemimpact

Zo helpt TOMaatjes een beter onderwijssysteem ontwikkelen voor leerlingen die risico's lopen op achterstanden. 

3

Onze mensen

Max Hirschel
Max Hirschel

Interim Projectleider

thuisonderwijsmaatjes@openembassy.nl
Tamer Alalloush

Oprichter

thuisonderwijsmaatjes@openembassy.nl
Lana Kadour

Matcher

lana@openembassy.nl
Rim Shishakley, matcher TOMaatjes
Rim Shishakley

Matcher

rim@openembassy.nl
Dunya Ozyavuz, matcher TOMaatjes
Dunya Ozyavuz

Matcher

dunya@openembassy.nl

Contact of een vraag?

Facebookgroep

Doe mee in onze besloten Facebookgroep voor vrijwilligers

Facebookgroep TOMaatjes

LinkedIngroep

Doe mee in onze besloten LinkedIngroep voor vrijwilligers

LinkedIn groep TOmaatjes

Follow us

Volg ons op Instagram

Instagram TOMaatjes
Kinderpostzegels

Kinderpostzegels

website kinderpostzegels
Janivo Stichting

Janivo Stichting

website Janivo
Porticus Stichting

Stichting Porticus

website Porticus