Op de helpdesk van OpenEmbassy krijgen nieuwkomers snel en goed antwoord op hun vragen. Een team van experts en ervaren ‘locals’ zetten daarvoor hun kennis en netwerk in. Al die antwoorden en vragen geven een scherp beeld van wat er speelt onder nieuwkomers. Met die kennis kunnen overheden en maatschappelijke organisaties hun functioneren verbeteren.
In Amsterdam en de regio Alkmaar (of: HAL-BUCH, zoals de voorletters van de zeven gemeenten luiden) hebben we die gedachte omgezet in een bijzondere en veelbelovende aanpak. Die bestaat uit de volgende onderdelen.
Alle nieuwkomers in beide regio’s krijgen toegang tot de online helpdesk van OpenEmbassy. Ze kunnen hier 24/7 vragen stellen over hun nieuwe leven. Die vragen worden beantwoord door nieuwe en oude stad- en dorpsgenoten die hun weg goed kennen. Deze vragen kunnen praktisch zijn (waar kan ik een goede huisarts vinden? Of kan je deze brief voor mij vertalen?), of bureaucratisch complex (ik heb toeslagen aangevraagd maar ga nu werken en wat betekent dat? Of ik wil graag studeren maar mijn diploma is minder waard, wat kan ik doen?) of aan offline impact zijn gekoppeld (ik zoek iemand om Nederlands te oefenen, of ik heb een baby maar bijna geen kleertjes of spullen). Al deze vragen hebben wij voorbij zien komen, en die lossen we met onze gemeenschap op.
We zetten de interacties van onze online en offline gemeenschap om in kwantitatieve kennis. Hoeveel vragen worden er gesteld? Wat zijn de meest populaire vragen? Welke antwoord zijn bruikbaar? Zo ontstaat er een actuele integratie ‘heat map’ van Amsterdam en de regio.
Alle nieuwkomers in beide regio’s krijgen toegang tot de online helpdesk van OpenEmbassy.