Hoe was de Maaksessie?
Tijdens de maaksessie stonden de ervaringen van nieuwkomers in de GGZ centraal. Het was een moment waarop we van elkaar konden zien wat een positieve dingen er al gebeuren. Maar het was ook een moment van reflectie. De maaksessie was er niet voor niks: er moet nog een hoop gebeuren voor nieuwkomers de hulp krijgen die ze nodig hebben. De maaksessie was ook een goede gelegenheid om elkaar te leren kennen en goede praktijken of gedeelde vragen uit te wisselen. Zo ontstaan er nieuwe samenwerkingen tussen professionals en vrijwilligers. Dit soort samenwerkingen zijn noodzakelijk maar niet vanzelfsprekend. Alleen al deze ontmoetingen beschouwen wij als een succes van de Maaksessie. Ook werd weer duidelijk hoeveel onderzoek er al is gedaan. Hoeveel cursussen er zijn. Hoeveel expertise er is. En hoe lastig het tegelijkertijd is om dit te operationaliseren. Veel mensen vonden het een waardevolle dag precies om die reden.
We begonnen met een sessie waarbij vrijwilligers en maatschappelijk werkers vertelden over de mensen die zij begeleiden. De overige deelnemers zaten om het gesprek heen en kregen een luisteropdracht:
- Wat voor onderzoeksvragen liggen hier?
- Waar liggen de kansen voor verbetering?
- Wat moeten organisaties op GGZ gebied in hun oren knopen?
Nadereh vertelde over een moeder die wilde scheiden van haar man, en hoe ze opgezadeld raakte met zijn schulden. Zij raakte in de psychische problemen en in een isolement. Ondanks dat ze in het land van herkomst een krachtige vrouw met een groot sociaal netwerk was. Mevrouw woont in een klein dorp, en heeft suïcidale gedachten. Ze staat op de wachtlijst voor een behandeling, maar dat kan nog wel 8 maanden duren. Nadereh helpt haar intensief, maar kan haar psychische problemen niet oplossen.
Zekria vertelt over een jonge man met veel fysieke klachten, maar ook met psychische problemen. Hij slaapt niet, wordt geplaagd door veel nachtmerries, hij schreeuwt in zijn slaap. En dus slaapt hij overdag. De huisarts verwijst hem door, maar de met die doorverwijzing gaat alles mis. De zorginstelling wordt overgenomen, adressen veranderen, de huisarts stuurt spullen naar het verkeerde adres, en het inboeken van een afspraak duurt zo maanden. Zekria houdt het goed in de gaten. Hij is een coach bij VluchtelingenWerk, en normaal hoort dit niet bij zijn taken, maar als hij niet belt of contact opneemt, dan helpt niemand de jonge man. Hij is nog steeds niet in behandeling.
De maatschappelijk werker Mouna herkent veel in het verhaal van de mevrouw die geïsoleerd leeft. Bij hen op de dagbesteding komen veel vrouwen die zo verloren zijn. Zij baalt ervan dat mensen vaak ‘te laat’ aangemeld worden. Problemen konden worden voorkomen als ze eerder terecht waren gekomen bij haar organisatie. Een van de mensen die zij ondersteunt is een Syrisch gezin met 2 dochters van 7 en 5. Moeder sliep niet meer, en is daarom bij de GGZ aangemeld. Ook was er een melding vanuit school omdat de kinderen niet verzorgd eruit zouden zien en geen gezonde voeding mee naar school kregen. Moeder is inmiddels uitbehandeld bij de GGZ en bij maatschappelijk werk terecht gekomen.
Mouna heeft het gezin thuis opgezocht en een intake gedaan. Die duurde wel twee uur en was in het Arabisch. Mevrouw kon eindelijk haar verhaal kwijt. Wat bleek? In Syrië werkte mevrouw veel. Zij woonde met haar zussen en had een groot sociaal netwerk. Haar man werkte 24 uur per dag dus ze zagen elkaar weinig. Nu leidt zij een totaal ander leven. En wennen daaraan was niet makkelijk. Maar dankzij het luisterend oor en de tijd van Mouna, is alles veranderd. Nu doet de vrouw vrijwilligerswerk en hij heeft een baan. Ze is bijna klaar met haar inburgering. Haar dochter bleek een licht verstandelijke beperking te hebben en wordt nu goed begeleid. We hadden 2 jaar GGZ kunnen voorkomen als het gezin meteen was aangemeld. De echte problemen zijn eindelijk aangepakt. Want nu doet ze vrijwilligerswerk, hij heeft een baan, en zij is bijna klaar met haar inburgering.
De verhalen blijken herkenbaar bij de luisteraars. Het blijkt weer hoe belangrijk het is dat als je mensen écht wil helpen, dat je tijd nodig hebt om te luisteren naar wat de problemen nu eigenlijk zijn.