toegang tot informatie

TOEGANG TOT INFORMATIE

Onder de noemer ‘TOEGANG’ delen wij ervaringen uit onze dagelijkse praktijk. Alleen met toegang tot bestaanszekerheid hebben mensen die nieuw in Nederland zijn perspectief op een toekomst.

Mensen in de meest kwetsbare posities (niet perse kwetsbare mensen overigens) hebben het meeste baat bij echt goed toegankelijke informatie van de overheid. Simpelweg omdat ze vaak het meest afhankelijk zijn van die overheid.

Een paar voorbeelden:

  • Toch contact hebben met je klantmanager als fysiek afspreken niet mogelijk is door corona
  • Ingewikkelde regelingen uitgelegd krijgen in begrijpelijke zinnen
  • Een persoon waar je terecht komt om algemene regelingen naar jouw persoonlijke situatie te duiden
  • Informatie over het aanvragen van WW als je werkgever ineens je contract beëindigt door corona.
  • Een huisartsenpraktijk waar de assistente de moeite neemt om naar je te luisteren

 

ACTIEONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN CORONA VOOR NIEUWKOMERS

In 2020 en 2021 deden we actieonderzoek naar de gevolgen van corona voor nieuwkomers. Informatievoorziening was een terugkerend urgent onderwerp. Mensen bleken binnen de kortste keren geïsoleerd te zijn van de overheid.

  • Omdat klantmanagers niet met Whatsapp mochten werken vanwege de AVG
  • Omdat leerwerktrajecten stopten en er geen alternatief kwam
  • Omdat er brieven werden gestuurd die onbegrijpelijk waren
  • Omdat persconferenties maar via één medium en één specifieke manier van praten werden gehouden

De lokale overheid en haar contractpartners waren simpelweg niet of veel minder makkelijk bereikbaar.

En toch vonden mensen wel regelmatig hun weg naar de informatie die ze nodig hadden. Dit is dankzij best persons binnen de gemeenschappen die de moeite namen om de informatie te vertalen. Soms letterlijk: informatie in eigen taal. Vaak figuurlijk: informatie verspreid via de kanalen die toegankelijk zijn, zoals Facebook, of whatsappgroepen. Of gewoon simpelweg door even langs te gaan.

De inmiddels zo vaak genoemde maar lang niet altijd gebezigde menselijke maat, begint bij de moeite nemen om te begrijpen hoe je met iemand communiceert. En de juiste kanalen, woorden en stijl gebruiken, hoort daar bij.

Hoe zorg je dat informatie voor iedereen en vooral voor mensen in een kwetsbare positie toegankelijk is? Hier is ons advies:

  • In elke gemeente zijn er mensen die informele autoriteit hebben en je kunnen helpen om goed te communiceren. Ken deze mensen, en compenseer ze voor hun expertise;
  • In allerlei groepen op social media zijn mensen uit allerlei gemeenschappen aanwezig. Bouw vertrouwen op in die groepen en gebruik ze om informatie te verspreiden.
  • Door te zorgen voor een expert pool van mensen uit de gemeenschappen zelf, kan je advies vragen als je communicatiemateriaal ontwikkelt

Meer weten? Neem gerust contact op met renee@openembassy.nl

Hieronder een aantal andere onderzoeken en goede voorbeelden:

 

 

Meer weten? Neem gerust contact op met Renée Frissen




Ben je nieuw in Nederland?

Heb je een vraag over je nieuwe leven in Nederland? Stel hem aan ons!