Nieuwkomers verwelkomen in Nederland
Verhuizen naar een ander land, al dan niet uit vrije keuze, is veel meer dan het vinden van een baan, een plek om te wonen, gezondheidszorg en scholen voor de kinderen. Het gaat ook om het leggen van nieuwe contacten met lokale instellingen en bewoners, en om het vinden van je eigen mensen. Misschien klinkt het eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Toch leert de ervaring dat het stressniveau van verhuizen vaak wordt onderschat. Lees verder om te leren hoe deelname aan lokale gemeenschappen helend en bevredigend kan zijn tijdens de aanpassing en integratie in een nieuwe samenleving.
Navigeren door een nieuw begin
– Een gids voor nieuwkomers in Nederland
In 2015, toen ik voor het eerst naar Nederland verhuisde, kende ik niemand in het nieuwe land en de eerste maand was ik bang om zelfs maar “ja” te antwoorden op “tas nodig?”. Later begon ik willekeurige kennissen te ontmoeten die niets met mij gemeen hadden, behalve de ervaring van immigratie. Verrassend genoeg kun je op zo’n basis geen goede relaties opbouwen. Zo ontstond acht jaar geleden de eerste gemeenschap, die ik sindsdien heb opgebouwd.
KOLO Community
– Fostering unity among newcomers in the Netherlands
In 2022, toen Rusland Oekraïne volledig binnenviel, en gedurende het jaar daarna, arriveerden ongeveer 100.000 nieuwe Oekraïense nieuwkomers in Nederland. Dit waren mensen die niet voor immigratie hadden gekozen, die hun spullen haastig inpakten, vaak in een enkele rugzak, en die oog in oog stonden met een nieuw land waar ze niemand kenden en weinig over wisten. Op dit moment ontstond de KOLO-gemeenschap: een plek waar mensen elkaar steunen.
De gemeenschap bestond uit zowel nieuw aangekomen Oekraïners als Oekraïners die al langer in Nederland woonden. Aanvankelijk leek het op een helpdesk – discussies over het vinden van een huisarts, school, huisvesting. Maar toen de basis van de 14 indicatoren voor integratie eenmaal was voltooid – huisvesting, werk, school voor kinderen – veranderde de waarde van de gemeenschap.
Bruggen bouwen
– Hoe community nieuwkomers in Nederland mondiger maakt
Natuurlijk verwelkomen we graag iedereen die lid wil worden van de community, maar er zijn een aantal regels die worden gestuurd voordat iemand wordt toegevoegd aan de Telegram-chat. Ze zijn basaal, maar het is de moeite waard om ze te bespreken, zodat elke deelnemer meteen de indruk krijgt: als ik anderen hier respecteer, zal ik hier ook gerespecteerd worden. Zo werd een veilige ruimte gecreëerd waar mensen zichzelf kunnen zijn.
“Ik kan naar een KOLO-bijeenkomst komen en gewoon dicht bij mezelf zijn, stil zijn als ik niet in de stemming ben om te praten. Ik herinner me tranen op de bijeenkomsten die meer spraken dan woorden. En een gemeenschap die je toestaat om te huilen en geaccepteerd te worden is goud waard!”
Naast een veilige ruimte en gedeelde waarden zijn hier enkele basistrucs die ik altijd gebruik om een gastvrije, warme en veilige omgeving te creëren tijdens gemeenschapsbijeenkomsten voor nieuwkomers.
KOLO’s recept voor succes in de gemeenschap:
– Gedeelde waarden en inclusieve ruimtes.
- Q&A: Als een nieuwe potentiële deelnemer vragen heeft over de community – ik beantwoord ze graag: onze regels, waarden, activiteiten. We maken ook van tijd tot tijd openbaar materiaal met feedback van leden, zodat iedereen er gemakkelijk toegang toe heeft en een indruk kan krijgen van de sfeer in de community.
- Warm welkom: Begroet deelnemers hartelijk en zorg dat ze zich gewaardeerd voelen vanaf het moment dat ze aankomen. Stel ze voor aan de groep en benadruk de vriendelijke en inclusieve aard van de gemeenschap. Hier werken naamkaartjes geweldig om van vreemden over te gaan naar een persoon waarvan ik de naam ken.
- Inclusieve sfeer: Er zijn vaste regels om lid te worden van de community en aan het begin van elk evenement herhaal ik ze, om de deelnemers eraan te herinneren: “Volg alsjeblieft deze regels om een veilige sfeer te creëren waarin je iedereen kunt zijn”. En als je je ongemakkelijk voelt, word je beschermd door de groep en een moderator.
- Culturele gevoeligheid: Alle deelnemers hebben verschillende ervaringen en achtergronden en het is essentieel om gevoelig te blijven voor onze diversiteit, door deze simpelweg te erkennen.
- Feedbackmechanisme: Na elk evenement schrijf ik een persoonlijk bericht naar iedereen die heeft deelgenomen, waarin ik specifiek deze persoon bedank en vraag om eerlijke feedback, zowel positief als negatief, om het volgende evenement te verbeteren en in contact te blijven met de behoeften en verzoeken van de community.
- Evenementenkalender: Een instagrampagina, gemakkelijk navigeerbare website of telegramgroep met vastgepinde berichten waar deelnemers de komende evenementen en activiteiten kunnen controleren, hun bijdrage kunnen leveren om meer betrokken te zijn bij het leven van de gemeenschap of informatie kunnen delen met andere mensen is nuttig.
- Helpdesk: Zorg ervoor dat de community een plek van ondersteuning is en als iemand vragen heeft, ze welkom zijn om ze te stellen, aangezien er genoeg mensen met verschillende ervaringen in de community zijn.
- Interactie met deelnemers: Naast het vinden van vrienden of projectpartners dragen deelnemers ook actief bij aan de ontwikkeling van de community. Daarom maakt het betrekken van deelnemers bij de ontwikkeling van de community deze nog uitgebreider in termen van wederzijdse interactie.
Een echt voorbeeld van hoe de KOLO-community heeft geholpen:
“Een bericht in de chat zegt dat de meisjes op zoek zijn naar goedkopere huisvesting in Amsterdam omdat ze naar een vergadering gaan. Ik nodig ze uit om bij mij te overnachten omdat ik ze kan en vertrouw, en dat allemaal omdat ze van KOLO zijn! Ik bleef communiceren met een van de meisjes en op 4 januari begon ze te werken op een plek die ik had aanbevolen (mijn voormalige werkplek). Als het een andere chat was geweest, had ik het misschien gemist.”
Ik nodig ze uit om bij mij te overnachten omdat ik ze kan en vertrouw, en dat allemaal omdat ze van KOLO zijn!
Drie soorten sociale connecties
Volgens de 14 indicatoren van integratie zijn er drie soorten sociale connecties die belangrijk zijn voor nieuwkomers om zich thuis te voelen en hun leven op te bouwen in een nieuw land: met lokale instellingen, lokale bewoners en onder andere nieuwkomers.
Op basis van deze momenten werden de volgende evenementen georganiseerd: In samenwerking met de lokale organisatie AWB werden stressmanagementbijeenkomsten gehouden, waar deelnemers zich geaccepteerd voelden en in een informele sfeer door opgebouwde stress heen werkten.
Samen met Petra ter Doest en Stacci Pierce werden verschillende webinars gehouden over het zoeken naar werk in Nederland en aanpassing in een nieuw land. Het webinar werd door duizenden mensen bekeken.
Er werden leesbijeenkomsten, doelstellingsworkshops, uitwisselingsbijeenkomsten voor integratie-ervaringen tussen deelnemers en vele andere georganiseerd. Wat de KOLO-gemeenschap nog inclusiever maakt, is dat deelnemers zelf evenementen voor anderen voorstellen en organiseren, waardoor de gemeenschap wordt verrijkt.
“Wat de meeste indruk op me maakt, zijn de ongelooflijke vrouwen die hier bijeen zijn en hoe aandachtig jullie de activiteiten leiden, met aandacht voor iedereen. Het maakt niet uit wat we precies doen; ik voel me thuis bij jullie. Wat je ook voorstelt, de bijeenkomst zal gevuld zijn met warmte en betekenis.”
If you are on a journey of building connections, understanding, and a sense of belonging in a new community, or you’re a newcomer or someone passionate about fostering inclusivity, I’m here to help. Feel free to reach out if you have questions, need guidance, or simply want to share your experiences. Together, we can create a meaningful community where everyone feels valued and supported.
Neem contact op met Anna Bilenka en laten we samen beginnen aan deze reis van verbinding en integratie.
Foto door Kyle Smith